خراسان شمالی و عقب ماندگی 25 درصدی از میانگین کشوری راه روستایی

به گزارش خبرنگار مهر، مواردی چون برق، گاز، آب آشامیدنی، تلفن خانگی، خانه بهداشت، ساخت و ساز مسکن مقاوم، راه مناسب، خدمات زیربنایی، دفاتر پیشخوان، توسعه فضای های آموزشی و فرهنگی و ... از جمله شاخص های برخورداری روستاها در کشور به شمار می روند.

با در نظر گرفتن موارد فوق‌الذکر و برخی زمینه‌های دیگر از جمله مسائل اجتماعی و اقتصادی، ضریب محرومیت تعریف می شود؛ ضریبی که حدود دو دهه پیش و با هدف شناسایی وضعیت بحران مناطق محروم و برقراری توازان در ارائه خدمات در کشور بر سر زبان‌ها افتاد و از آن زمان تاکنون میزان برخورداری روستاها با استفاده از این شاخص سنجیده می شود.

بر اساس آمار دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی در این استان 720 روستای دارای سکنه وجود دارد که از این تعداد بر اساس شاخص برخورداری، 364 روستا جزو روستاهای محروم کشور طبقه‌بندی می‌شوند.

همچنین چهار شهرستان از هشت شهرستان این استان نیز در زمره شهرستان های محروم کشور قرار دارند.

با توجه به این که  ضریب محرومیت به صورت عددی بین پنج تا 9 تعریف می‌شود، گفته شده ضریب محرومیت خراسان شمالی شش است و مناطقی از ضلع شمالی استان که بیشتر شامل مناطق مرزی هستند؛ جزو مناطق محروم شناخته می‌شوند.

اگر محرومیت و برخورداری در روستاهای کشور را بر اساس میانگین کشوری بسنجیم، می‌شود گفت که بر اساس آمار اعلام شده خراسان شمالی در حوزه‌های برق، تلفن خانگی و خانه بهداشت روستایی از میانگین کشوری بالاتر است.

همچنین این استان در برخی از شاخص‌ها مانند آب شرب روستایی اختلاف زیادی با میانگین کشوری ندارد و در زمینه گازرسانی به روستاها نیز در سال های اخیر به میانگین کشوری رسیده است.

اما آنجا که کمیت خراسان شمالی لنگ است، آسفالت راه های روستایی و برخورداری روستانشینان این استان از راه مناسب است.

این استان دارای چهار هزار و 256 کیلومتر راه روستایی است که 41 درصد طول این محورها آسفالت شده، در حالی که میانگین آسفالت راه روستایی در کشور هم اکنون بیش از 65 درصد است که با این شرایط، خراسان شمالی 25 درصد از میانگین کشوری راه روستایی آسفالته فاصله دارد.

چند سال پیش این استان از میانگین کشوری راه روستایی مناسب، بیش از 35 درصد فاصله داشت، مسئله ای که اندکی دیر مورد توجه مسئولان و دید رسانه ها قرار گرفت اما پس از آن تلاش ها برای جبران این عقب ماندگی آغاز شد.

مهر ماه سال 91 مسئله عقب ماندگی استان در زمینه آسفالت راه های روستایی در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی مطرح و برای رفع این نقیصه 806.5 میلیارد ریال از محل اعتبارات این سفر مصوب شد.

بر اساس این مصوبه که بند نخست مصوبات سفر رهبری به استان در حوزه وزارت راه و شهرسازی را شامل می شود، مقرر شده طی سال های 91 تا 93 این میزان اعتبار برای بهسازی و آسفالت راه روستاهای بالای 50 خانوار خراسان شمالی تخصیص یابد.

بر اساس این مصوبه 277 میلیارد ریال از این اعتبار می بایست در سال 91 از محل منابع ردیف سفر مقام معظم رهبری، راه و شهرسازی و منابع استانی تخصیص می یافت.

همچنین در سال 92 نیز می بایست 306.5 میلیارد ریال و در سال 93 هم 223 میلیارد ریال از محل منابع فوق الذکر به بهسازی و آسفالت راه های روستایی خراسان شمالی اختصاص یابد.

اکنون اما در حالی که به نخستین سالگرد سفر با برکت مقام معظم رهبری به خراسان شمالی نزدیک می شویم، حدود 60 درصد از اعتبارات مصوب این سفر در حوزه راه روستایی محقق شده و به تناسب تخصیص این اعتبارات نیز پروژه های عمرانی راه روستایی در خراسان شمالی به مرحله اجرا در آمده است، پروژه هایی که گفته می شود با بهره برداری از آنها شاخص آسفالت راه روستایی در استان پانزده درصد افزایش خواهد یافت.

همان طور که پیش تر گفته شد خراسان شمالی دارای چهار هزار و 265 کیلومتر راه روستایی است که 41 درصد طول این محورها آسفالت شده است.

مابقی راه‌های روستایی استان یعنی دو هزار و 502 کیلومتر، خاکی و شوسه بوده و گفته می شود اعتبار مورد نیاز برای آسفالت این محورها افزون بر دو هزار و 500 میلیارد ریال است.

اعتبارات سفر رهبری در زمینه راه‌های روستایی این استان کمی بیش از 800 میلیارد ریال است و طبیعتا با این میزان اعتبار نمی‌توان تمام راه های روستایی خراسان شمالی را آسفالت کرد اما حداقل می‌توان امیدوار بود که با تخصیص این اعتبارات و اجرای پروژه‌های مصوب آن، شاخص آسفالت راه‌های روستایی خراسان شمالی به میانگین کشوری آن نزدیک شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در این زمینه یکی از اولویت‌های اصلی این اداره کل را افزایش شاخص راه روستایی در استان می داند و می گوید: با وجود اقدامات انجام شده در سال های اخیر، متاسفانه هنوز شاخص راه مناسب روستایی در خراسان شمالی از میانگین کشوری، حدود 25 درصد عقب تر است.

علی اصغر بدیعی مقدم اظهار می کند: هم اکنون شاخص برخورداری از راه مناسب و آسفالته روستایی در استان حدود 40 درصد است؛ در حالی که میانگین این شاخص در کشور 65 درصد برآورد شده است.

 به گفته وی اکنون در خراسان شمالی 450 کیلومتر راه روستایی در دست احداث است و قرار است این طرح ها در برنامه دو ساله آینده به بهره برداری برسند.

بدیعی مقدم با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی و تصویب 806.5 میلیارد ریال اعتبار در حوزه راه روستایی، می افزاید: سفر مقام معظم رهبری به استان کمک زیادی به حوزه راه روستایی کرده و در حالی که اکنون 60 درصد اعتبارات این سفر تخصیص یافته، اجرای طرح های آسفالت راه روستایی مصوب در این سفر، پیشرفت فیزیکی مناسبی دارند.

وی می افزاید: در حال حاضر 60 درصد اعتبارات سفر رهبری تخصیص یافته و 40 درصد نیز باقی مانده، اما درصورت تخصیص و ابلاغ اعتبارات سال 92، اجرای عملیات راه سازی روستایی در خراسان شمالی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

وی اظهار می دارد: با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، در سال 93 بیشترین افتتاح راه‌های روستایی آسفالته در این استان صورت می گیرد.

این مسئول می‌گوید: با بهره‌برداری از 450 کیلومتر راه روستایی که هم اکنون در این استان در دست ساخت است، میانگین شاخص راه مناسب روستایی در خراسان شمالی، پانزده درصد افزایش یافته و به میانگین کشوری نزدیک خواهد شد.

وی می‌افزاید: این میزان راه روستایی در قالب 100 پروژه راهسازی در دست اجرا بوده و با بهره‌برداری از این راه‌ها، طول راه‌های روستایی آسفالته در خراسان شمالی به دو هزار و 160 کیلومتر افزایش خواهد یافت.

/ 0 نظر / 4 بازدید